Rapport från Tempo Meetup
336514602_1658276164616150_4309699777064754920_n_low.jpg

Varje år under Tempo dokumentärfestival deltar dokumentärfilmare från hela Sverige i talangträffen Tempo Meet Up i Stockholm. I år blev jag bjuden att delta av Filmregion Sydost!
Veckan började med att vi fick presentera ett dokumentärt filmprojekt för resten av deltagare. I år var vi 24 filmare från 12 olika filmregioner i landet, och filmerna var lika varierade som dialekterna! Det var allt från en pappa som filmar och blir filmad av sin 6 åriga dotter med Super-8 kamera till en journalist som filmar svenska IS-krigare i Syrien. Jag presenterade min kortfilm “Där vår frukt kommer ifrån” som fått stöd av Filmregion Sydost.
Efter en första runda med presentationer på måndagseftermiddagen var det dags för invigningsceremoni på Teater Rival med filmen “And the king said, what a fantastic machine”, följt av bubbel och mingel med filmare och festivalbesökare.
Öppningsfilmens regissörer Axel Danielson och Maximilien Van Aertryck fick vi sedan träffa under en masterclass där de berättade om sitt filmskapande. Vi hade även en masterclass med Mia Engberg som deltog i Tempo med filmen Hypermoon. En röd tråd var den extrema mängden av rörliga bilder vi matas med konstant, men deras svar som filmskapare var vitt skilda: Mia med “visuell tystnad” och Axel/Max med ett explosionsartat collage av bilder.
Det jag tar med mig mest är Axel och Maximiliens arbetsmetod för samarbete inom produktionsbolaget Plattform och Mias sätt att jobba med text och arketypiska bilder som talar till alla.
Efter att ha träffat filmare fick vi även ta del av en serie branschaktiviteter, träffa finansiärer och filmkonsulter. Hur tänker finansiärer när de går in med pengar i ett projekt? Hur kan man göra film på ett mer hållbart sätt? Vilka är de etiska dilemman man kan tampas med under inspelning?
Vi fick även möjlighet att pitcha filmidéer under en speed-date med bland annat SVT, SFI, filmregioner och Konstnärsnämnden. Det var stressigt men lärorikt. Sedan fick vi se “proffsen” pitcha sina filmer inför jury på “Tempo Pitch”.
När Meet Up programmet var över stannade jag kvar i Stockholm över helgen och använde min festivalackreditering till att gå på så mycket film som möjligt. Hypermoon, How to Save a Dead Friend och Anhell69 var favoriter. Det bästa med veckan var att få prata dokumentärfilm, se olika sätt att göra film på och inspireras av andra. Tack för att jag fick vara med!
Tack än en gång för denna fantastiska möjlighet! Det var superkul :)
Varma hälsningar, Leandro Netzell Cerón