Alexander lär ut film på biblioteket

Alexander Lewin är anställd som mediepedagog på Ronneby bibliotek inom ett projekt som ska stärka biblioteken, inte minst i ljuset av den pågående digitaliseringen. Alexander har gått filmlinjen på Kulturama i Stockholm och jobbat som film- och tv-lärare på Väggagymnasiet i Karlshamn. På sin fritid driver han Nördvänligt, en fysisk mötesplats i Karlshamn för alla som är intresserade av film, foto, poddar och mer.

Alexander, berätta vad du gör!

Mitt uppdrag är att öka berättarglädjen i kommunen med hjälp av rörlig bild. Jag träffar mestadels yngre, barn i mellanstadiet och högstadiet. Men vi har även aktiviteter där alla är välkomna. Varje tisdag bygger vi upp en enkel studio på biblioteket, då kan vem som helst prova på, t.ex. filma med green screen eller göra en stopmotion animation. Man kan även testa enklare programmering eller låna en dator med programvara.

Jag är inte alltid på biblioteket i Ronneby utan åker runt i hela kommunen med en mobil utrustning. Jag besöker andra biblioteksfilialer, men också fritidsgårdar och skolor.

Vad tycker barnen om aktiviteterna du erbjuder?

De tycker att det är kul och undrar om jag jobbar på Barnkanalen! Några kommer med bestämda idéer, men ofta får man hjälpa dem att utveckla en filmidé. Det de tycker bäst om är att leka med green screen, där man kan sätta in sig själv eller andra i en valfri bakgrund.

Vad säger bibliotekarierna om att du håller på där bland böckerna?

Hittills har responsen varit enbart positiv, folk blir glada när jag kommer. Bibliotekarierna har också fått testa och till exempel spelat in sina egna boktips. Några var tveksamma i början, men när de väl kom igång tyckte de det var roligt.

Vad tror du att ditt arbete som mediepedagog tillför biblioteken?

Det pågår en utveckling mot digitalisering på alla bibliotek. Med mig kommer det in ett nytt element och det märks. Personalen har också fått nya idéer som bygger på mina metoder, och man vidareutvecklar projekt som redan finns med hjälp av tekniken.

Vad är svårast?

Det kan vara svårt att nå ut ibland, att folk ska förstå vem jag är och vad jag gör. Dessutom måste man tajma aktiviteterna så att de erbjuds vid rätt tillfälle. Även om det inte är någon skola så är det ändå en lärande aktivitet som barnen måste vara redo för.

Vad gillar dina äldre besökare att testa?

De älskar också green screen! En man har spelat in en sommarhälsning till en släkting, med ett kort på sin sommarstuga som bakgrund. En annan deltagare har spelat in en egen väderleksrapport, det var oväntat och kul.

Tre frågor till Therese Emilsson Persson, bibliotekschef i Ronneby kommun:

Hur kom ni på idén att anställa en mediepedagog?

Idén kom när vi fick möjlighet att söka statliga medel för utveckling av biblioteksverksamheten. Vi ville ha en ny ingång till berättelserna och tänkte mycket på barn som håller på att lära sig svenska. Vi ser projektet också som ett integrationsarbete med läsning som mål. 

Hur hänger rörlig bild och läsning ihop, tycker du?

Idag läser inte barnen lika mycket som förr. Rörlig bild är en intressant ingång till berättande, en ingång som barnen är vana vid. Det är också ett sätt att lära sig språket, till exempel genom att skriva manus.

Vad har projektet gett så här långt?

Vi har fått in en härlig resurs och det är en fördel att Alexander inte är bibliotekarie. Han kan göra mycket annat, han håller bland annat i lovaktiviteter och han handleder även våra äldre. Dessutom hjälper han oss att vidareutbilda personalen inom media. Projektet är en fantastisk möjlighet att utveckla våra bibliotek, och det krävdes ingen motprestation från oss för att få medlen beviljade.

  

Taggar: Pedagog